جدا کردن ناخن مصنوعی قبل از غسل میت
آیا ناخن مصنوعی را باید قبل از غسل از میت جدا کرد یا غسل جبیره انجام می شود؟
پاسخ:
امام خامنه ای: ناخن مصنوعی مثل بقیه مانع ها باید برطرف شود و اگر قابل برداشتن نیست احتیاط در این است علاوه بر غسل، تیمم هم بدهند. [1]
آیت الله مکارم: چنانچه امکان جداسازی آن، به هنگام غسل و وضو نباشد، بصورت عادی، وضو یا غسل را انجام می دهد. هرگاه روی آن بسته شده است و باز کردن آن ضرر و مشقت زیادی ندارد باید جبیره را باز کرده و غسل دهند. در غیر این صورت، اطراف آن را بشویند و بنابراحتیاط مستحب، روی جبیره را نیز مسح کند و اگر جبیره، نجس است یا نمی شود روی آن دست تر بکشند، پارچه پاکی را بر آن ببندند و دست تر روی آن بکشند. [2]
آیت الله سیستانی: هر چیزی که مانع رسیدن آب باشد باید برطرف سازند و غسل جبیره صحیح نمی باشد. [3]
آیت الله شبیری زنجانی: در صورت امکان باید مانع(ناخن مصنوعی) را از بدن میت جدا کنند ولی اگر امکان نداشت یا موجب آسیبی به بدن میت شود به صورت غسل جبیره غسل داده شود یعنی بقیه قسمت ها شسته شود و آن قسمت مسح شود. با امکان تیمم به صورت صحیح، غسل جبیرهاى مشروع نیست. [4]
آیت الله وحید: ناخن مصنوعی و هر مانع دیگری را باید بردارند و بعد غسل دهند و الا غسل باطل است و غسل میّت، جبیره ای ندارد. [5]
آ یت الله فاضل: در غسل میت، جبیره ذکر نشده و باید ناخن مصنوعی را از دست میّت بکنند و مانع غسل را بر طرف کنند سپس میّت را غسل بدهند. [6]
پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 576623. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم، کد رهگیری: 9406020039. [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 382494. [4]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 20525. [5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله وحید، شماره سوال: 10067. [6]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402443.
نظر از: کاربر خدا ترس [بازدید کننده]
متاسفانه کسانی که مبادرت به کاشت ناخن می کنند از آرایشگر گرفته تا مشتری هر دو ،هر رو از بر دین تشخیص نداده و در حال گناه به مغفرت پروردگار چشم میدوزند در حالیکه در کتب مقدس گناهکار مورد غضب الهی است و از خداوند در حالت گناهِ بندگان به شدید العقاب، شدید العذاب و ذوانتقام یاد شده است.
مغفرت و رحمت فقط مختص کسی است که از گناه پشیمان شده و دیگر قصد انجام آن را ندارد و همچنین مردم با ایمان و متقی.والسلام
فرم در حال بارگذاری ...